geografia_www
Geografia
Geografia w liceum łączy w jednym przedmiocie nauki ścisłe i humanistyczne. Geografia to nauka o Ziemi – Kartografia, Geograficzne podstawy Astronomii, Geografia Fizyczna opisująca środowisko przyrodnicze i Geografia Społeczno-Ekonomiczna opisująca działalność człowieka: ludność i gospodarka, oraz turystyka. Geografia to przedmiot żywy, ciekawy, nowoczesny. Przez swoją interdyscyplinarność, geografia pasuje do koncepcji liceum ogólnokształcącego. Nauka geografii wspomaga poznanie i zrozumienie innych przedmiotów szkolnych.
Planowane w roku szkolnym 2020/2021 profile z geografią nauczaną na poziomie rozszerzonym w naszej szkole:
1B: MATEMATYCZNO-GEOGRAFICZNY z rozszerzonym J.ANGIELSKIM
Po tej klasie możesz kontynuować naukę na Politechnice, Akademii Górniczo-Hutniczej i Akademii Ekonomicznej na wszystkich wydziałach, oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunkach: ekonomia, administracja, zarządzanie, wydział matematyczno-przyrodniczy, geologia i geografia, oraz wiele innych kierunków na innych uczelniach.
KONKURSY I OLIMPIADY
Zapraszam do udziału w następujących konkursach geograficznych:
1. Olimpiada geograficzna. Najbardziej prestiżowy konkurs o tematyce geograficznej.
2. Olimpiada „O Diamentowy Indeks AGH” z geografii i geologii.
3. Powiatowy konkurs geograficzny organizowany przez Liceum w Andrychowie.
4. Szkolny Konkurs Geograficzny.
SUKCESY w roku szkolnym 2019/2020
Brawo! Mocna ekipa z klas mat-geo zwyciężyła Powiatowym Konkursie Geograficznym, który odbył się 12 grudnia 2019 r. w Liceum w Andrychowie.
Szymon zajął w nim PIERWSZE miejsce .
Szymon został finalistą ogólnopolskiego etapu OLIMPIADY GEOGRAFICZNEJ
opracował nauczyciel geografii – mgr Rafał Cmunt
mgr Rafał Cmunt
![]() |
mgr Rafał Cmunt |
nauczyciel geografii |
Czym się zajmuje w szkole:
•Nauczyciel geografii i przyrody; kwalifikacje do nauczania geografii, przyrody, wos, podstaw przedsiębiorczości
•Opiekun organizacji młodzieżowej – Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego (więcej na http://www.lowadowice.pl/index.php/i-lo/skkt)
•Opiekun pracowni geograficznej
•Wychowawca klasy 1f
•Przewodniczący Komisji Programowej
Wykształcenie .
Wyższe z przygotowaniem pedagogicznym.
Stopień awansu zawodowego – nauczyciel dyplomowany.
•1993/1997 Studia Magisterskie; Uniwersytet Jagielloński; Instytut Geografii na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi, oraz Studium Pedagogiczne przy UJ ukończone w roku 1997
•2004 uprawnienia egzaminatora maturalnego z geografii
•2006/2007 Kurs Przewodnicki; uprawnienia państwowe nadane przez Marszałka Województwa Małopolskiego; Przewodnik Górski Beskidzki klasy III
•2008/2009 Kurs kwalifikacyjny z zakresu organizacji i zarządzania oświatą; Beskidzkie Niepubliczne Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Suchej Beskidzkiej
•2012/2014 Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Pedagogicznym; uzyskanie kwalifikacji do nauki Wiedzy o Społeczeństwie i Podstaw Przedsiębiorczości.
•2014 Uprawnienia przewodnika w Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II w Wadowicach.
Kariera zawodowa.
•1996/7 nauczyciel geografii i wychowawcy w świetlicy w szkole podstawowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Krakowie.
•1997/8-1999/2000 nauczyciel geografii w XV Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie
•od 2000 nauczyciel geografii w Liceum Ogólnokształcącym im. Marcina Wadowity; zatrudniony w wyniku wygrania konkursu na to stanowisko.
•2001-2004 nauczyciel geografii w Liceum Ogólnokształcącym im. Św. Rafała Kalinowskiego w Wadowicach.
•2001/2002 nauczyciel geografii w Gimnazjum w Zespole Szkół Publicznych w Wysokiej.
•od 2009 nauczyciel geografii w ZDZ Katowice oddział w Wadowicach.
•2013/2014 nauczyciel geografii w Gimnazjum nr 1 w Wadowicach.
Sukcesy i nagrody
•Wyróżniająca ocena pracy.
•Brązowy krzyż zasługi.
•Wykształcenie licznego grona laureatów olimpiad i konkursów geograficznych:
-18 uczniów w okręgowym etapie olimpiady geograficznej,
-Finalista etapu centralnego olimpiady geograficznej.
-Finalista olimpiady „O Diamentowy Indeks AGH”.
-Laureaci wojewódzkiego konkursu „Antypody znane-nieznane” organizowanego przez Towarzystwo Naukowe Australii, Nowej Zelandii i Oceanii.
-Laureaci powiatowego konkursu geograficznego.
pp_www
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
mgr Joanna Kołodziejczyk - Niemczak
28.09.2013r.
Olimpiady o tematyce ekonomicznej 2013/2014.
Rusza nowy sezon olimpiad o tematyce ekonomicznej, zatem zapraszam wszystkich Gimplowiczów do podjęcia wyzwania. Dla każdego coś nowego i dopasowanego do jego możliwości czasowych.
W tym roku chcemy jako szkoła wziąć udział w Olimpiadzie Przedsiębiorczości (IX edycja) pod hasłem: "Własna firma."
Etap szkolny 6 grudnia 2013 (olimpiada w formie testu abc...), strona organizatora: www.olimpiada.edu.pl
Materiały o olimpiadach do przejrzenia w bibliotece szkolnej. Wszelkich informacji udziela również mgr Joanna Kołodziejczyk - Niemczak nauczyciel pp.
Zapraszam wszystkich uczniów z Liceum. Warto spróbować to nic nie kosztuje a można tylko zyskać...
Pozdrawiam :)
Praca biorąca udział
w „Konkursie na pracę pisemną”
organizowanym przez Narodowy Bank Polski
„Czy wzrost PKB w danym kraju oznacza wzrost dobrobytu i poprawę jakości życia obywateli?”
napisana przez Tomasza Babińskiego
ucznia klasy II B
I LO im. Marcina Wadowity w Wadowicach.
„O królu Henryku, co dzielnie dobrobyt zwiększał”
(Przedstawienie w czterech scenach)
wos_www
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
mgr Tomasz Cupak
13.09.2013r.
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
LIII EDYCJA
Etyka w życiu publicznym
Terminarz LV edycji Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym:
Do 15 października 2013 roku – zgłaszanie szkół do Komitetu Okręgowego;
22 listopada 2013 roku – godz. 8:00 – etap szkolny;
18 stycznia 2014 roku – zawody okręgowe;
15-16 marca 2014 roku – zawody centralne.
Zgłoszenia przyjmuje mgr Tomasz Cupak do 09.10.2013 r.
Adres strony internetowej: http://www.owpsw.edu.pl/
Ogólnopolska Olimpiada „Wiedzy o Prawie”
Harmonogram Olimpiady Wiedzy o Prawie
1. Do dnia 31 października 2013 roku należy przesłać zgłoszenie do Komitetu Okręgowego
oraz Komitetu Głównego (załącznik nr 1 i nr 4 regulaminu) – na adres internetowy.
2. Eliminacje szkolne odbędą się 02 grudnia 2013 r., początek we wszystkich szkołach w całej Polsce – o godz. 10.00.
3. Eliminacje okręgowe odbędą się 15 marca 2014 r.
4. Eliminacje finałowe etapu centralnego odbędą się 12 kwietnia 2014r.
Koszt udziału w wynosi 7 zł od uczestnika
Zgłoszenia przyjmuje mgr Tomasz Cupak do 20.10.2013 r.
Adres strony internetowej: http://www.olimpiadaprawa.republika.pl/
przyroda_www
Przyroda
mgr Rafał Cmunt
O PRZEDMIOCIE PRZYRODA…
Przyroda to nowy przedmiot realizowany w liceum w drugiej i trzeciej klasie w profilu humanistycznym.
Przyroda jest przedmiotem uzupełniającym, obowiązkowym dla tych uczniów, którzy nie wybiorą żadnego z przedmiotów przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii w zakresie rozszerzonym. Chodzi o to, by uczniowie nie stracili całkowicie kontaktu z ważnymi obszarami wiedzy wybierając rozszerzenia w innych dziedzinach nauki.
Przyroda powinna być moim zdaniem prowadzona interdyscyplinarnie, aby była czymś więcej niż tylko sumą czterech nauk przyrodniczych. Swobodny wybór tematów, zgodnie z zainteresowaniami uczniów, oraz ciekawa forma ich realizacji wydają się być receptą na przyrodę.
Na lekcjach przyrody będziemy się uczyć metodą projektu, która od lat cieszy się dużym powodzeniem w szkołach Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Zapewne dzięki tej metodzie uczniowie tych szkół potrafią sobie świetnie radzić z rozwiązywaniem problemów. Projekt zmusza również nauczyciela do odejścia od encyklopedyzmu w nauczaniu, zachęca również do korelowania i integrowania wiedzy z poszczególnych przedmiotów przyrodniczych. W projekcie zmienia się rola nauczyciela – staje się on organizatorem zajęć i doradcą ucznia, a nie mentorem, którego słucha uczeń.
W projekcie uczniowie kształtują i rozwijają postawę badawczą wobec otaczającego ich świata. Na lekcjach przyrody nauczymy się koleżeńskiej oceny, a także samooceny, terminowości i solidności przygotowania projektów, pracy w zespole i odpowiedzialności za ostateczny wynik, a także aktywności w dążeniu do wiedzy.
TEMATYKA ZAJĘĆ…
Lekcje przyrody rozpoczynają się w klasie drugiej. W pierwszym semestrze zajęć nastawiamy się na poznanie metody projektu, rozeznanie własnych upodobań przyrodniczych, trening pracy w zespole, ocenianie. Wtedy powstają pierwsze projekty, ale też zakwitają różne inne formy aktywności, o których opowiem wraz z upływem czasu.
Tematy projektów obejmuję trzy moduły i w sumie 24 wątki tematyczne, które łączą w jedną, interdyscyplinarną całość wszystkie przedmioty przyrodnicze.
Moduł I: Nauka i świat.
1. Metoda naukowa i wyjaśnianie świata: obserwacja i eksperyment w fizyce, chemii, biologii; teoria powstania i ewolucji Wszechświata.
2. Historia myśli naukowej: poglądy na budowę Wszechświata: Kopernika, Galileusza, Keplera, Newtona; od alchemii do chemii współczesnej; biologia a średniowieczna scholastyka, rozwój teorii ewolucji; powstanie
i rozwój genetyki; od opisu świata do teorii aktualizmu geograficznego.
3. Wielcy rewolucjoniści nauki: Newton i teoria grawitacji; Einstein i teoria względności; Planck i pozostali twórcy teorii kwantów, od Boyle’a do Mendelejewa; Arystoteles i początki biologii; Linneusz i porządek przyrody;
Darwin i wyjaśnianie różnorodności organizmów; odkrywanie i poznawanie kuli ziemskiej; świat – przed i po Kolumbie.
4. Dylematy moralne w nauce: rozwój fizyki a rozwój broni; broń jądrowa a energetyka jądrowa; wynalazek A. Nobla; broń chemiczna; nadużycia wniosków z teorii ewolucji: „darwinizm społeczny”, rosnące potrzeby człowieka a ingerencję w środowisku przyrodniczym.
5. Nauka i pseudonauka: astrologia, różdżkarstwo, lewitacja, krytyka homeopatii, bioenergoterapia, biodynamiczne zasady uprawy roślin; „teoria młodej Ziemi” – geologiczna postać kreacjonizmu.
6. Nauka w mediach: najnowsze osiągnięcia w badaniach kosmosu, przekłamania zawarte w reklamach; spór o GMO i wytwarzane z nich produkty;
prawda i mity na temat żywności typu light; wyczerpywanie się źródeł
energii, wpływ działalności ludzkiej na klimat.
7. Nauka w komputerze: modelowanie atomów, cząsteczek i przemian chemicznych; pomiary i komputerowa interpretacja ich wyników; modelowanie zjawisk biologicznych i geograficznych
8. Polscy badacze i ich odkrycia:. M. Kopernik i system heliocentryczny, M. Skłodowska-Curie i badania nad promieniotwórczością; I. Łukasiewicz i początki przemysłu naftowego, K. Olszewski i Z. Wróblewski – skroplenie azotu, K. Fajans – badania nad pierwiastkami promieniotwórczymi; K. Funk i odkrycie witamin, R. Weigl i odkrycie szczepionki przeciwko durowi plamistemu; P.E. Strzelecki – badacz Australii, J. Dybowski – badacz Afryki, I. Domeyko – badacz Chile, J. Czerski, A. Czekanowski – badacze Syberii.
Moduł II: Świat i technologia
9. Wynalazki, które zmieniły świat: silniki, telegraf, telefon, radio, proch, papier, szkło, porcelana, stopy metali, mydła, detergenty, tworzywa i włókna sztuczne i syntetyczne, kosmetyki i farmaceutyki, dynamit, produkty ropopochodne; pierwszy mikroskop, szczepionki i antybiotyki; rozwój biotechnologii molekularnej, GPS – świat na wyciągnięcie ręki.
10. Energia – od Słońca do żarówki: światło płomienia, żarówki, lasera; energia słoneczna, jądrowa i termojądrowa;
11. Światło i obraz: barwy i ich składanie; fotoreceptory i oczy zwierząt, cywilizacja obrazkowa – obraz jako przekaz informacji.
12. Sport: aerodynamika; wpływ stroju i sprzętu sportowego na wyniki; chemia osiągnięć sportowych – doping; biologiczne granice rekordów sportowych; geografia osiągnięć sportowych.
13. Technologie przyszłości: półprzewodniki, diody, tranzystory i inne elementy współczesnej elektroniki, polimery przewodzące prąd elektryczny; nowoczesne biopolimery – rozkładające się plastiki; fotoogniwa
14. Współczesna diagnostyka i medycyna: ultrasonografia; radio- i laseroterapia; tomografia komputerowa; rezonans magnetyczny; molekularne i immunologiczne metody wykrywania patogenów; czy choroby cywilizacyjne mogą zagrozić światu?
15. Ochrona przyrody i środowiska: efekt cieplarniany, DDT i inne chemiczne środki zwalczania szkodników; nawozy sztuczne – negatywne konsekwencje dla środowiska; freony – ich natura chemiczna i wpływ na warstwę ozonową; zrównoważony rozwój jedyną alternatywą dla przyszłości świata.
16. Nauka i sztuka: metody datowania, wykorzystanie spektroskopowych metod badania składu substancji wykorzystywanych do tworzenia dzieł sztuki; chemia dawnego malarstwa, sztuka a epidemiologia, kataklizmy w dziejach ludzkości przedstawiane w dziełach sztuki; czy Atlantyda istniała naprawdę?.
Moduł III: Nauka wokół nas.
17. Uczenie się: formy zapisu informacji; sieci neuronowe; formy uczenia się zwierząt; rodzaje pamięci; zapamiętywanie i odtwarzanie wiadomości; odruchy
warunkowe a proces uczenia się;
18. Barwy i zapachy świata:. barwy i ich składanie; rozchodzenie się zapachów w powietrzu, barwy na talerzu; chemia zapachów; barwne i jednolite krajobrazy
19. Cykle, rytmy i czas: zjawiska okresowe w przyrodzie; kalendarze; zegary, rytm dobowy w życiu organizmów; sezonowość aktywności zwierząt; rytm dobowy aktywności człowieka, pory roku a krajobrazy
20. Śmiech i płacz: fizyczna charakterystyka odgłosów śmiechu i płaczu, naśladowanie dźwięków za po mocą instrumentów muzycznych; chemiczne aspekty stresu; skład chemiczny łez; biologiczna funkcja śmiechu i płaczu; śmiech i płacz wśród zwierząt
21. Zdrowie: fizyka kręgosłupa – jak unikać przeciążeń; wymiana cieplna
– przegrzanie i wychłodzenie a właściwy ubiór; chemiczne podłoże przemiany materii; cholesterol, tłuszcze, błonnik; chemia skutecznego odchudzania; leki – czy zawsze pomagają, zagrożenia cywilizacyjne; co każdy turysta wiedzieć powinien, wyjeżdżając do od ległych państw.
22. Piękno i uroda: kosmetyki, negatywne skutki używania niektórych dezodorantów; farbowanie włosów; krajobrazy naturalne i antropogeniczne; czy „urbanozaury” są kanonem współczesnego piękna świata?
23. Woda – cud natury: fizyczne właściwości wody i jej rola w kształtowaniu klimatu; co pływa w wodzie, niezwykłe właściwości wody a jej rola w życiu organizmów; zasoby wody na Ziemi a potrzeby człowieka; racjonalne gospodarowanie wodą wyzwaniem dla każdego.
24. Największe i najmniejsze: największe i najmniejsze odległości; najkrótsze i najdłuższe czasy; największe prędkości; rekordy w świecie roślin i zwierząt; co ogranicza wielkość organizmów?
WYCIECZKA DO PARKU MIEJSKIEGO
W piękny październikowy dzień wybraliśmy się z klasą 2e na lekcję przyrody do parku. Świeże powietrze i delikatny wietrzyk przypominały o odchodzącym lecie, ptaki wyśpiewywały pożegnalne pieśni. Liście dopiero co opadłe, szeleściły pod nogami. Poczytaliśmy edukacyjne tablice. Najbardziej podobał mi się ptasi zegar… Porobiliśmy zdjęcia, oceńcie sami… To był bardzo udany dzień, kolejny złotej polskiej jesieni, może już ostatni przed zimą.
ZADANIE DOMOWE Z PRZYRODY
Uczniowie klasy 2e stanęli przed zadaniem nie lada…
Każdy zaproponował działanie proekologiczne, które warto byłoby zainicjować na terenie swojej miejscowości. Pomysł musiał mieć uzasadnienie potrzeby jego realizacji, wskazane źródła jego finansowania, plan jego wdrożenia w kolejnych krokach. Uczniowie zwracali uwagę na mocne i słabe strony swojego projektu. Oceniali jakie pozytywne skutki dla przyrody swojej miejscowości przyniesie realizacja projektu.
Tematy prac były bardzo różne. Najpopularniejszy dotyczył problemu segregacji i utylizacji odpadów. Natalia Brewerska, która podjęła ten właśnie temat otrzymała ocenę celującą i maksymalną liczbę punktów za formalną stronę opracowania, edycję tekstu i oryginalność pomysłu. Realizacja zaproponowanego przez Natalię projektu była wieloetapowa: objęła akcję reklamującą to przedsięwzięcie w formie plakatów i ulotek, edukację ekologiczną mającą na celu ukształtowanie pozytywnego nastawienia ludzi do ochrony środowiska i wreszcie wdrożenie konkretnych działań – instrukcji segregacji i zaopatrzenia mieszkańców w odpowiednie pojemniki. W wyniku realizacji projektu teren gminy zyska czyste środowisko.
W kolejnych pracach uczniowie poruszali tematy oczyszczania ścieków, regulacji rzek, kolektorów słonecznych, toreb wielorazowego użytku, ekoenergii, popularyzacji roweru jako ekotransportu, oraz zdrowego jedzenia. Karolina Witek otrzymała ocenę celującą za bardzo ciekawą pracę pt. „Postaw na LED”. W swojej pracy Karolina zaproponowała wymianę oświetlenia ulicznego na energooszczędne typu LED. Opracowanie objęło również kwestie finansowe, stopę zwrotu nowej inwestycji, oraz zysk ekologiczny – czystego powietrza – wolnego od freonu, rtęci i dwutlenku węgla. Mieszkańcy Wadowic, którym Karolina zapewni nowoczesne i przyjazne oświetlenie uliczne, będą mogli chodzić wieczorami na romantyczne spacery, po rozświetlonych ekolatarniami ulicach miasta.
Odrabiając zadanie uczniowie uczyli się jak ciekawy pomysł ubrać w narzucone ramy projektu. Szukając pomysłu uczniowie przyglądnęli się ekopotrzebom swoich miejscowości, skonfrontowali fantazję pomysłu z realiami technologii i ekonomii. Zadanie to połączyło zagadnienia przyrodnicze z humanistycznymi zainteresowaniami uczniów.
Zadanie zaproponował nauczyciel przyrody - mgr Rafał Cmunt
NAUKA PRZYRODY METODĄ PROJEKTU
Uznaliśmy, że najlepiej będzie dla nas i przyrody, jeśli wybierzemy z możliwych do realizacji tematów, te które najbardziej nas zaciekawią i zespołowo opracujemy projekt na wybrany temat. Uczniowie dobrali się w kilkuosobowe zespoły, przygotowali plan swojego projektu i zabrali się do pracy.
Wybrano nastepujące tematy do realizacji:
• Co nam grozi? Globalne ocieplenie czy epoka lodowcowa…
• Nauka w mediach. Program geograficzny
• Wielcy rewolucjoniści nauki.
• Nauka i pseudonauka; homeopatia
• Dylematy moralne w nauce. Doping w sporcie
• Polscy badacze i ich odkrycia
• Wyczerpanie źródeł energii. Niebezpieczeństwa energetyki jądrowej. Wpływ działalności człowieka na klimat.
• Polscy badacze i ich odkrycia
![]() |
![]() |
Fot: Zespół - Ania, Kinga, Magda; na tablicy oceny za projekt | Fot: Karolina i Ola z broszurą i czapką wcześniej pełną niespodzianek |
Zespoły uczniowskie przedstawiały swoje projekty używając bardzo różnorodnych metod: prezentacji multimedialnej, filmu, fragmentów programów telewizyjnych, broszury informacyjnej, plakatu, dyskusji, quizu. Oceny prac dokonał nauczyciel przedmiotu, oraz przyglądający się pracy kolegów, pozostałe zespoły uczniów.
![]() |
![]() |
Fot: Ola w trakcie doświadczenia | Fot. Zespół męski po prezentacji projektu |
opowiadał nauczyciel przyrody – mgr Rafał Cmunt
zdjęcia – Ola Grudniewicz
7 CUDÓW PRZYRODY ZIEMI WADOWICKIEJ
WYBRANYCH WSPÓLNIE PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2E NA LEKCJI PRZYRODY
Uczniowie z klasy 2e dostali na zadanie znalezienie w miejscu swojego zamieszkania atrakcyjnego obiektu, który mógłby kandydować do miana jednego z siedmiu cudów natury Ziemi Wadowickiej. Obiekt miał być sfotografowany i opisany w formie jednego slajdu w formacie programu Power Point. Ocenie podlegała treść slajdu i forma jego prezentacji przez autora, na lekcji przyrody w klasie. Uczniowie prezentowali swoje obiekty, a pozostali typowali na przygotowanych kartkach siedem z nich, które ich zdaniem były najciekawsze. Po zliczeniu wszystkich głosów uzyskaliśmy listę siedmiu cudów natury Ziemi Wadowickiej. Zdecydowanym zwycięzcą okazał się prastary dąb rosnący nieopodal domu Magdy Kubarek, która pięknie o nim opowiedziała. Rosnący w Zygodowicach 45cio metrowej wysokości dąb ma ok. 450 lat. Został zasadzony przez poprzednich właścicieli posesji- ród Błażewskich z Ryczowa. Niegdyś wchodził w skład alei dębowej o długości 2 km.
![]() |
Zwycięski dąb (autorka Magdalena Kubarek) |
![]() |
Bobry (autorka Aleksandra Dyrga) |
![]() |
Serce lasu (autorka Ania Warmuz) |
![]() |
Łamana skała (autorka Aleksandra Książek) |
![]() |
Skałka fliszowa (autor Piotr Polak) |
![]() |
Tomickie stawy (autor Irena Tyrała) |
![]() |
Leskowiec (autor Monika Sztuka) |
opowiadał nauczyciel przyrody – mgr Rafał Cmunt
„Boża Męka”
Na wzniesieniach nad Chocznią, między polami znajduje się Stary Gościniec zwany drogą Sobieskiego. Przy tym gościńcu, rośnie kępa starych drzew, która kryje położony na odludziu cmentarz choleryczny. Miejsce to zwane jest "Bożą Męką". W sam raz na przyrodniczą wycieczkę…
Chowano tutaj zmarłych w czasie zarazy od połowy XIX wieku, a ostatnie pochówki odbyły się po I Wojnie Światowej, kiedy panowała epidemia grypy, zwanej potocznie "hiszpanką". Na tę groźną chorobę zmarło wówczas w Choczni około 300 osób, które tu pogrzebano.
Nieopodal cmentarzyka wznosi się biała, murowana kapliczka, której nadano charakterystyczny kształt Latarni Umarłych. Dawniej w jej wnękach zostawiano zapalone świece, które miały ostrzegać żywych przed niebezpieczeństwem morowego powietrza, a zmarłym wskazywać drogę z czyśćcowych otchłani do nieba.
Miejsce leży na wzniesieniu, widoki są zatem rozległe. Na południe widać pięknie Jaroszowicką Górę, dalej zabudowania i kościół w Choczni, a w tle Bliźniaki i masyw Beskidu Małego z Laskowcem i Potrójną, na północ łagodnie wzniesienia Pogórza Śląskiego.
Nieopodal tego cichego zakątka tętnią życiem Wadowice, drogami pośpiesznie mkną samochody, a czas ucieka. Tu – na „Bożej Męce” – czas zatrzymał się, a wieczność czeka.
religia_www
RELIGIA
ks. mgr Adam Garlacz
22.02.2014r.
Zadania dla uczniów klas maturalnych (3a, 3b, 3c, 3d) I LO w Wadowicach.
Nawiązując do mojej propozycji podanej na ostatnich lekcjach, proszę przeczytać wskazane teksty bł. Jana Pawła II i napisać swoją refleksję. Ufam, że w czasie przygotowań do dnia kanonizacji naszego Absolwenta będą one dla Was dobrą lekcją. Przy każdym zadaniu podałem datę przesłania tekstów. Czekam na Wasze prace pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na facebooku.
1) Przemówienie Papieża Jana Pawła II do młodzieży na Westerplatte (1987 r.) – do 7 marca
http://mateusz.pl/jp99/pp/1987/pp19870612a.htm
2) Przemówienie Papieża Jana Pawła II do młodzieży Poznaniu (1997 r.) – do 22 marca
http://mateusz.pl/jp99/pp/1997/pp19970603c.htm
3) Przemówienie Papieża Jana Pawła II do młodzieży podczas Światowego Dnia Młodzieży (1991 r.) – do 5 kwietnia
http://mateusz.pl/jp99/pp/1991/pp19910815a.htm
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Bibilijnej
Wszystkich uczniów zapraszam do wzięcia udziału w kolejnej edycji konkursu wiedzy biblijnej. Osoby, które już zapisały się u swoich katechetów, mogą zapoznać się z materiałem na konkurs tutaj. Pozostałe informacje na stronie organizatora konkursu www.okwb.pl. Etap szkolny zaplanowany jest na dzień 18 marca 2014r.
Co w sercu, to i na papierze, czyli o konkursach religijnych słów kilka
Marzec to szczególny miesiąc, oczywiście ze względu na rozpoczęty czas Wielkiego Postu, ale także przez to, że w całej Polsce odbywają się różnego rodzaju eliminacje lub finały ogólnopolskich konkursów o tematyce religijnej. Podobnie, jak w latach ubiegłych, wzięli w nich udział również uczniowie naszego liceum.
7 marca odbył się w Krakowie diecezjalny finał Olimpiady Teologii Katolickiej. Wzięły w nim udział: Ola Knapik oraz Kinga Rokowska z 2e, a także Ewelina Wiśniewska z 2a. Dziewczęta wygrały etap szkolny, który odbył się w listopadzie. Tematyka tegorocznej edycji olimpiady dotyczyła historii męczenników naszej Ojczyzny w XX wieku. Temat ciekawy, bo przecież ukazujący świadectwa wiary wielu naszych Rodaków.
Z wielką radością należy oznajmić, iż wszystkie uczennice zajęły bardzo dobre miejsca wśród ponad stu dwudziestu uczestników. Finał diecezjalny wygrała Ola Knapik a Kinga i Ewelina zajęły odpowiednio 19 i 26 miejsce. Gratulujemy! Oli natomiast życzymy powodzenia na ogólnopolskim finale, gdzie będzie reprezentować nie tylko naszą szkołę, ale również Archidiecezję Krakowską.
Drugim ważnym konkursem był ogólnopolski finał IX edycji konkursu „Tischnerowskie ślady”. Odbył się on 13 marca w Wadowickim Centrum Kultury. Organizatorem, jak w latach poprzednich jest Zespół Szkół im. Ks. prof. J. Tischnera w Wadowicach. Uczestnikiem finału została Wiktoria Zborowska z klasy 2d. Gratulujemy Wiktorii zajęcia 4 miejsca i zdobycia indeksu na Wyższą Szkołę Europejską im. Ks. Józefa Tischnera w Krakowie.
![]() |
![]() |
Wiktoria Zborowska podczas konkursu |
finaliści konkursu |
zdjęcia pochodzą z archiwum organizatorów konkursu "Tischnerowskie ślady" |
Ostatnim konkursem, jaki odbył się w naszym liceum, to szkolny etap Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej organizowanego przez Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. W konkursie wzięło udział, co bardzo cieszy, 30 uczestników. Do finału diecezjalnego zakwalifikowali się: Magdalena Biela z 1f oraz Łukasz Hałat i Anna Studnicka z 2c.
Na koniec chciałbym podziękować wszystkim uczniom za zaangażowanie w konkursy religijne. Dajecie przez to świadectwo o tym, co jest ważne w Waszym życiu.
ks. mgr Adam Garlacz
konkursy
ROK SZKOLNY 2016/2017
XII Powiatowy Konkurs Wiedzy o Nauczaniu Świętego Jana Pawła II
XXI OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIEDZY BIBILIJNEJ
strona internetowa konkursu: www.okwb.pl
ROK SZKOLNY 2015/2016
SZKOLNY KONKURS "NOBEL I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO"
Wniosek do udziału w konkursie
XX OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIEDZY BIBILIJNEJ
strona internetowa konkursu: www.okwb.pl
ROK SZKOLNY 2015/2016
OLIMPIADY PRZEDMIOTOWE Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka i Świecie Współczesnym
Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
Olimpiada Wiedzy o Społeczeństwie
ROK SZKOLNY 2014/2015
SZKOLNY KONKURS "NOBEL I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO"
Wniosek do udziału w konkursie
KONKURS WIEDZY O NAUCZANIU ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II
ROK SZKOLNY 2013/2014
KONKURSY SZKOLNE
Regulamin XV Powiatowego Konkursu Ortograficznego "O Złote Pióro"
Regulamin XV Powiatowego Konkursu Publicystycznego "O Laur Peryskopu 2014"
Regulamin konkursu na logo szkoły I LO im. Marcina Wadowity w Wadowicach
OLIMPIADY PRZEDMIOTOWE Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka i Świecie Współczesnym
Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ
strona internetowa organizatora konkursu: www.okwb.pl
tekst bibilijny na konkurs: tekst
OGÓLNOPOLSKI KONKURS CHEMICZNY UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO
strona internetowa organizatora konkursu: http://konkurs-chemiczny.us.edu.pl/
OLIMPIADA CHEMICZNA
strona internetowa organizatora konkursu: http://www.olchem.edu.pl/
OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA "O DIAMENTOWY INDEKS AGH"
strona internetowa organizatora konkursu: http://www.diament.agh.edu.pl/
WOJEWÓDZKI KONKURS WIEDZY CHEMICZNEJ ORGANIZOWANY PRZEZ UJ DLA UCZNIÓW KLAS II I II
strona internetowa organizatora konkursu: http://www.zmnch.pl/
OGÓLNOPOLSKI KONKURS CHEMICZNY ORGANIZOWANY PRZEZ POLITECHNIKĘ ŚLĄSKĄ
strona internetowa organizatora konkursu: http://www.chemia.polsl.pl/konkurs/
WARSZTATY CHEMICZNE ORGANIZOWANE PRZEZ UJ
strona internetowa organizatora konkursu: http://www2.chemia.uj.edu.pl/~kozyra/dydaktyka/indexdyd.html
POWIATOWY KONKURS MATEMATYCZNY "CUBE"
strona internetowa organizatora konkursu: http://www.cube.emaths.pl/
SZKOLNY KONKURS "NOBEL I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO"
Wniosek do udziału w konkursie